2007-2008. CURS MATEMÀTIC A INSTITUCIÓ FAMILIAR D'EDUCACIÓ
 
L`herència de Téano
 
TORNAR A LA HOME
INTRODUCCIÓ
TASCA
PROCÉS
AVALUACIÓ
CONCLUSIÓ
GUIA DIDÀCTICA
CRÈDITS
 

 

 

ROMA

Si la teva destinació és Roma, hauràs d’anar a la ciutat del Vaticà a descobrir una de les pintures més importants del Renaixement, l’Escola d’Atenes, de Rafael (1483-1520).

Activitat 1: En aquest fresc hi pots trobar filòsofs i matemàtics importants de l’època clàssica. Quins són els matemàtics que podem trobar en aquesta obra ?

Activitat 2: A quin d’aquests matemàtics, se li atribueix el descobriment del nombre Phi ? Quin altre nom rep aquest nombre?

Activitat 3: Algunes de les obres arquitectòniques més importants van utilitzar la proporció àuria per a la seva construcció? En podries dir el nom d’alguna?

De totes maneres aquest matemàtic és sobretot conegut per un important teorema que va formular i que porta el seu nom. Aquest teorema et permetrà resoldre els següents problemes:

Activitat 4: Calcula el valor de l’apotema lateral de la piràmide de Keops, si sabem que te forma de piràmide quadrangular regular, de 146 m d’altura i 230 m de costat.

Activitat 5: Aquest matemàtic va formar una escola de filosofia i matemàtiques de la qual ell era el gran mestre. Quin era el seu símbol?

Activitat 6: Una vegada li van preguntar quants alumnes hi havia en la seva escola i va contestar el següent:
El huevo de chocolate

Per respondre a aquestes qüestions pots buscar informació en :
Wikipedia
Ministerio Educación y Ciencia
Cidse.itcr.ac.cr

Un altre matemàtic que pots trobar en aquest fresc és Euclides d’Alexandria, la seva obra Els elements és una de les obres més conegudes del món antic. Busca quins són els seus principis fonamentals.
Euclides també va formular un algoritme que et permetrà solucionar aquests problemes:

Activitat 7: En un paper quadriculat hem dibuixat un rectangle, format per 126 quadradets en la base i 84 en l’altura. Volem descomposar el rectangle en quadrats formats per quadradets. De quina mida seran els quadrats que faràs si vols fer-ne servir el mínim nombre possible, és a dir que els quadrats siguin el màxim grossos possible?

Activitat 8: En el contorn d’una finca de forma trapezoïdal de costats 120, 132, 144 i 168 m respectivament, s’hi volen plantar arbres a la mateixa distància. Si hi ha un arbre a cada vèrtex, quina és la distància màxima a què es trobaran els arbres ?

Pots trobar informació sobre l’Algoritme d’Euclides a:
Wikipedia
Materiales Didácticos Estrellados
Mates Mágicas

En la següent pàgina també et donaran informació útil:
Edu365

Ara només et queda resoldre el següent enigma i ja tindràs la dada que et fa falta.

 

 

6

42

5

37

 

42

6

28

186

529

37

12

186

1

37

5

 

.

A : Edat en què va morir l’autor del fresc L’escola d’Atenes.
C : Part entera del nombre d’or.
E : Primer decimal del germà petit del nombre d’or.
G : Nombre d’alumnes de l’escola pitagòrica.
L : Nombre de vèrtexs del símbol dels pitagòrics.
N : Àrea de la base de la piràmide de Keops en dam2.
O : Apotema lateral de la piràmide de Keops, arrodonint.
S : Mida dels quadrats, formats per quadradets (1r problema Euclides).
V : Distància màxima a què es trobaran els arbres (2n problema Euclides).